Artikel is verschenen op: http://www.boekenkrant.com/geef-mij-een-kus/
Het was drie jaar geleden sinds de vorige samenwerking tussen de Belg Zidrou en Spanjaard Francis Porcel. Na Folies Bergère vroegen we ons af of dit team nog een klassieker kon produceren. En ja hoor, met De nar hebben ze weer een strip van niveau neergezet. Het is het tweede middeleeuwse sprookje van Zidrou, al was het idee oorspronkelijk van Porcel.
Het was drie jaar geleden sinds de vorige samenwerking tussen de Belg Zidrou en Spanjaard Francis Porcel. Na Folies Bergère vroegen we ons af of dit team nog een klassieker kon produceren. En ja hoor, met De nar hebben ze weer een strip van niveau neergezet. Het is het tweede middeleeuwse sprookje van Zidrou, al was het idee oorspronkelijk van Porcel.
Door Elias Jonkers
Zidrou,
pseudoniem van Benoît Drousie, is op dit moment één van de belangrijkste
stripscenaristen die zowat alle genres aankan. Van humoristisch zoals Dokus tot serieuze werken als Michel. In zijn vorige middeleeuwse
sprookje, Drie vruchten, toont Zidrou
dat hij ook dit genre perfect beheerst.
De nar gaat over een jongetje dat zo
lelijk is dat ze het Fluim noemen. Fluim is de zoon van een soldatenhoer die om
een onbekende reden gevangen wordt gezet door de Graaf D’Astrat. Het enige wat
het mooie kind had gedaan was de laatste wens van een stervende ridder
voltooien. Sindsdien dient zij om de cipier, en beul in zijn vrije tijd rijker
te maken. De zonde van deze vrouw was dromen van een mooier leven.
Het thema waarrond Zidrou het scenario heeft opgezet is de lelijkheid.
Maar de vraag is, zoals bij een goed sprookje: Over welke lelijkheid? Fluims
uiterlijk of het gedrag van de mens, zoals de cipier of de graaf? Fluim heeft
een redelijk goed leven en kan zich best gelukkig noemen totdat hij de nar van
Livia, de dochter van de graaf, wordt. De arme drommel wordt tot over zijn oren
verliefd op het mooie meisje. Fluim heeft echter een bijzondere gave die hem
uiteindelijk bekend maakt als de sprookjesprins. Hij vraagt telkens maar één
ding voor zijn gave: dat iemand hem een kus teruggeeft. ‘Maar niemand gaf hem ooit een kus terug.’ Of toch…?
Het verhaal begint met een ‘tragikomische proloog’, zoals de verteller
het zelf zegt. Hierna krijgen we het titelblad en gaat het verhaal verder over
de jeugd van Fluim. Het einde wordt aangekondigd wanneer de verteller sterft. Het
verhaal van Fluim kan echter doorgaan als een legende.
De verteller is een gevangene in de kerker waar Fluim opgroeide.
Doorheen het verhaal zijn er verwijzingen naar eerdere pagina’s wanneer onze
verteller zich weer iets herinnert. Wanneer het beeld naar de verteller gaat,
geeft Zidrou ons een pauze. De verteller betrekt de lezer in het verhaal.
Bijvoorbeeld wanneer hij ons direct aanspreekt als toeschouwer: “Ha ha, ha! Dat zou je vervelend vinden, hé?
Als ik nu door zou gaan.” Een herhaling vinden we wanneer Fluim telkens op
een kus terug vraagt en telkens een weigering in de plaats krijgt.
De nar is een prachtig
sprookje en het tekenwerk leunt perfect aan bij het verhaal. De sfeer die
Porcel weet te creëren is adembenemend. Fluim is aanwezig maar wie kijkt nu
echt naar hem om?
Op de gezichten van elk personage kunnen we de emoties door het papier
heen voelen.
De cover is een meesterwerk op zich. Livia en Fluim zijn als één
gezicht. De lippen raken elkaar wat een knipoog is naar de gave van Fluim en de
nadruk legt op de kus. Toch trekt het oog van Fluim de aandacht. Dit is mooi en
mysterieus, zoals het personage zelf. De cover is als een symbolistisch
schilderij met de gouden achtergrond.
Dit middeleeuws sprookje gaat evengoed over een kus. Het is een
symbolisch verhaal dat niet zo zeer over liefde gaat maar eerder over het
verlangen om geliefd te worden. Dit is een klassieker met een kwaliteit waarvan
er nog maar weinig gemaakt worden. Dit boek is net als De kus van Klimt een icoon. Het is het antwoord op de vraag: ‘Wat
moet je gelezen hebben?’ net zoals De kus
het antwoord is op de vraag: ‘Welk schilderij moet je ooit gezien hebben?’
EJ
Boekgegevens:
Zidrou en Porcel, De nar, Dargaud, ISBN 9789085584049 (€
17,95)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten