Eerder verschenen in: BKStrips #3, september 2015.
En op de website van de Boekenkrant (25/09/2015): http://www.boekenkrant.com/de-erfgenamen-van-the-spirit/
En op de website van de Boekenkrant (25/09/2015): http://www.boekenkrant.com/de-erfgenamen-van-the-spirit/
Dit jaar vieren we de 75ste verjaardag van The Spirit, de held bedacht door Will Eisner. Een perfecte gelegenheid om de
grootmeester van de strip te eren. In dit artikel schetsen we de geschiedenis
van The Spirit en werpen we een blik
op de toekomst van deze held. Aan de hand van The Spirit kijken we naar het fenomeen superhelden.
Door Elias Jonkers
Grootmeester Will Eisner.
Het leven van Will Eisner is een miniatuurversie van de Amerikaanse
stripgeschiedenis. Zoals zovele Amerikaanse stripkunstenaars was Eisner de zoon
van Joodse immigranten.
Eisner was een storyteller, ambachtsman, dromer, leraar, uitvinder en
groot kunstenaar die zowel wordt gerespecteerd als vereerd over de grenzen
heen. Eisner was zo ver vooruit in zijn kunst dat de rest van de wereld
nauwelijks bijgebeend is. Zijn werk heeft bezieling en straalt een bedrevenheid
uit van iemand die zijn metier door en door kent.
Eisner heeft zijn hele leven lang geprobeerd een kunstvorm te creëren.
In deze zoektocht bedacht en ontdekte Eisner nieuwe manieren om verhalen te
vertellen. Zijn werken, zowel die van The
Spirit als latere albums, zijn lessen in hoe je verhalen moet vertellen in
stripvorm.
Doorheen zijn leven kwam Eisner in contact met jonge stripkunstenaars
die later zelf legendes werden. Bob Kane, de bedenker van Batman, was een schoolvriend en deed freelance werk voor Eisners
studio. Deze studio richtte hij samen met Jerry Iger op: Eisner & Iger
Studio (1936). De studio werkte als een fabriek en produceerde strips in
verschillende genres om ze in Amerikaanse kranten te krijgen. Jack Kirby (Spider-Man, Fantastic Four) deed ook freelance
werk voor Eisner & Iger. Jerry Siegel en Joe Shuster kwamen met hun idee
bij Eisner & Iger. Eisner wees dit idee af. Alleen National Comics (later
DC) was geïnteresseerd en kocht het idee voor zo’n $130. Later bleek Superman één van de meest populaire
superhelden te zijn.
In opdracht van Fox Comics, opgericht door ex-DC-medewerker Victor Fox,
tekende en schreef Eisner de superheld Wonder
Man. Van Wonder Comics verscheen
slechts één nummer, nadat DC er een rechtszaak tegen aanspande wegens te veel
overeenkomsten met Superman.
Wanneer Eisner het aanbod kreeg om aan zijn eigen reeks te werken,
hield de studio op te bestaan. Voor
The Register and Tribune Syndicate
verzorgde Eisner The Weekly Comic Book
supplement (1939). Later werd
deze bijlage omgedoopt tot The Spirit
Section.
Eisner slaagde erin om een tot dan toe nooit geziene voorwaarde af te
dwingen: The Spirit bleef zijn
eigendom. Dit in tegenstelling tot de andere superhelden, die eigendom waren van
de uitgever.
Wanneer Eisner dienst moest nemen, ging The Spirit over naar zijn medewerkers. In het leger maakte Eisner
strips als handleiding voor het onderhoud van machines. Hier ontdekte Eisner de
kracht van de strip.
The Spirit uit 1952 |
Na de oorlog keerde Eisner terug naar The Spirit. De strip was in minder bekwame handen gevallen en
Eisner sprong terug in met een ijver die verhalen van hoge kwaliteit
produceerde.
Enkele jaren na zijn legerdienst richtte Eisner de American Visuals
Corporation op, een bedrijf dat gericht was op het creëren van illustraties,
cartoons en strips voor educatieve en commerciële doeleinden. In 1973 begon
Eisner les te geven aan de School of Visual Arts. In 1978 publiceerde Baronet
Books Eisners A Contract with God,
dit werk wordt wel eens beschouwd als de eerste moderne graphic novel.
In 1985 publiceerde Eisner Comics
and Sequential Art, de eerste echte studie over de strip als kunstvorm.
De hoogste onderscheiding in de stripwereld is vernoemd naar Will
Eisner: The Will Eisner Comic Industry
Awards of kortweg Eisner Awards.
Will Eisner overleed in 2005, maar zijn Spirit
leeft voort.
The Spirit
The Spirit verscheen voor
het eerst op 2 juni 1940 en twaalf jaar lang verschenen er originele verhalen.
Vanuit zijn morbide hoofdkwartier onder Wildwood Cementery vecht criminoloog
Denny Cold, officieel overleden, in het geheim als The Spirit tegen onrecht. The
Spirit blijkt geen superkrachten te bezitten, tenzij zijn ongelofelijke
incasseringsvermogen en charmes die elke
dame doet smelten. En van dames tekenen heeft Eisner wel kaas gegeten.
Geheimzinnige, sensuele femmes fatales achtervolgen, misleiden en verleiden The
Spirit doorheen zijn carrière. Gelukkig kan hij altijd rekenen op zijn
tolerante en geduldige vriendin Ellen, die evenzeer een schoonheid is.
Splach page |
De minimale vermomming van The
Spirit bestaat enkel uit een fijn masker en handschoenen. The Spirit is altijd
gekleed in het blauw met een rode das. Zien we hier toch een verwijzing naar
Superman?
Het opmerkelijke aan de Spiritverhalen is dat het vaak gaat om kleine
criminelen of over gewone mensen in de stroom van de grote stad. In vele
verhalen speelt The Spirit zelfs niet de hoofdrol en komt hij eerder per
ongeluk voor.
Ten tweede bevatten de verhalen naast actie, mysterie, avontuur, geweld
en drama ook humor. The Spirit bevindt zich meer dan eens in komische situaties
en lost de zaak door puur toeval op.
Naast de inhoud is het tekenwerk
van Eisner van een schijnbare moeiteloosheid. Eisner durfde het aan om te
experimenten. Op zeven pagina’s kon Eisner een verhaal vertellen dat
dramatisch, grappig of gewoon vreemd was. Elke Splash page (beginpagina met één tekening) was een waar kunstwerk. Woord
en beeld komen op een unieke wijze bijeen, op een manier waarop enkel een
briljant kunstenaar dat kan. The Spirit
is een meesterwerk, en reisverslag van een kunstenaar die uitgroeit tot één van
de belangrijkste meesters van de stripkunst.
Superhelden en archetypes.
De superhelden die we in strips vinden zijn hedendaagse verschijnselen
van de mythologische goden en helden uit oude tijden. Zij zijn popculturele
manifestaties van oerbeelden, een heruitgevonden mythe of archetype. Door hun
alomtegenwoordigheid in de media en in de winkels hebben ze de plaats ingenomen
van klassieke beelden.
Richard Cavandish schrijft in zijn encyclopedie over mythologie dat
wanneer oude mythen verloren gaan, we nieuwe mythen nodig hebben. Mythen
verdwijnen, nieuwe ontstaan en oude staan weer op. Oude en nieuwe mythen
vermengen zich tot hybride vormen bij culturele vermenging.
De twee bedenkers van Superman, Shuster en Siegel, waren van
Joodse afkomst en gebruikten de verhalen die zij kenden uit het Oude Testament.
Het grootste deel van de superhelden uit de strips zijn bedacht door
kunstenaars van Joodse afkomst: Jack Kirby (Captain
America, Fantastic Four), Joe Simon (Captain
America), Stan Lee (Spider-Man, Hulk).
Ook bij deze superhelden vinden we elementen van Joodse verhalen
terug. Zo is het wapen van Captain
America een schild met een ster op: dit doet ons denken aan Mageen David: Davidster of Davidschild.
Het schild staat symbool voor de bescherming en nabijheid van God.
Spider-Man vertegenwoordigt
dan weer koning David volgens Stan Lee. David is een kleine jongen die als een
echte held de veel grotere en sterkere Goliath verslaat. Spider-Man, Peter
Parker, is een gewone jongen met alledaagse problemen en toch een superheld.
Ook het dragen van een masker en kleurrijke kostuums weerspiegelen een
religieus en mystiek thema, alsook een hedendaags: iedereen draagt een masker.
Op ons werk zijn we anders dan thuis en op school zijn we anders dan in onze
vrije tijd.
Eerste pagina uit The Spirit #1, 2015. |
De toekomst van The Spirit.
Van The Spirit zijn er
verschillende originele verhalen verschenen van onder andere het Watchmen-team Alan Moore en Dave Gibbons.
Ook Neil Gaiman heeft Spiritverhalen geschreven.
Bij DC verscheen in 2007 de one-shot Batman/The Spirit door Jeph Loeb en Darwyn Cooke.
IDW publiceerde een crossover tussen The Spirit en die andere superheld The Rocketeer (origineel van Dave Stevens).
Hoewel al deze voorbeelden in hun eigen recht fantastische verhalen
zijn, getekend door grote stripkunstenaars, verbleken ze in vergelijking met de
verhalen en tekeningen van Will Eisner. Tot hiertoe evenaart niemand Eisners
talent en experimentele inzichten. Moore en Gibbons komen er het dichtste bij
qua opbouw.
Bij Dynamite Entertainment zullen er binnenkort (juli 2015) nieuwe
originele verhalen van The Spirit
verschijnen. De previews zien er alvast veelbelovend uit.
Superhelden in de Lage Landen
en de toekomst van superhelden.
Hoewel superhelden een typisch Amerikaans verschijnsel zijn, zien we
hier in België en Nederland een stijgende populariteit van de superhelden, mede
door het succes van de verfilming van de Amerikaanse strips. Eind 2014 kwam
Standaard Uitgeverij met J.ROM en
kregen wij in Vlaanderen een eigen superheld met een internationale
uitstraling.
De Amerikaanse Engelstalige
superheldenstrips zijn ontzettend populair bij ons en er verschijnen
meer en
meer vertalingen in het Nederlands (RW Lion voor DC Comics). Voor het Nederlandse
taalgebied zal 2015 een belangrijk jaar zijn: Standaard Uitgeverij (één van de
twee grote spelers) koopt de rechten om Marvel
Comics in het Nederlands uit te geven. Het formaat blijft het typische
Amerikaanse formaat, waarbij de verschillen van de twee markten nog meer
verkleinen.
Na een bewogen geschiedenis van
77 jaar is het superheldengenre nog steeds het meest succesvolle en met de
veelheid aan titels en geplande verfilmingen tot minstens in 2018 is de wereld
van de superhelden van een stevige toekomst voorzien.
Bronnen:
- Andelman, B. (2005). Will Eisner: a spirited life. Milwaukie: M Press.
- Duncan, R., Smith, M. J., & Levitz, P. (2015). The Power of Comics: history, form, and culture. New York: Bloomsbury Academic.
- Eisner, W. (1990). De Dromer. Zelhem: Arboris.
- http://www.willeisner.com
Boekgegevens The Spirit:
- Darwyn Cooke; J. Bone; Dave Stewart, Will Eisner’s The Spirit: book one, DC Comics, ISBN 9781401216184 (€24,95)
- Alan Moore; Dave Gibbons [et.al], Will Eisner's The Spirit: The New Adventures (Spirit Archives 27), Dark Horse Books, ISBN 9781569717325 (€49,95)
- Will Eisner; foreword by Neil Gaiman, The best of The Spirit, DC Comics, ISBN 97814001207557 (€14,99)
- Mark Waid; Paul Smith; Loston Wallace [et.al.], The Rocketeer & The Spirit: pulp friction, IDW, ISBN 9781613778814 (€22,99)
BKStrips is verkrijgbaar bij Standaard Boekhandel Turnhout.
EJ
Geen opmerkingen:
Een reactie posten