Laat ze graphic novels lezen!
De strip heeft te
maken met een hardnekkig vooroordeel: het is bedoeld als entertainment voor
kinderen. Strips zijn niet serieus en mogen gelezen worden na belangrijkere
zaken als schoolwerk. De wereld van de strip heeft zo veel meer te bieden.
Door Elias Jonkers
We kennen
het allemaal: de verplichte leesopdrachten voor school. Deze boekbesprekingen
leren de leerlingen aandachtig te lezen en een mening te formuleren. Tot hier
geen probleem. De bijbehorende leeslijsten vormen een groter probleem. Meer dan
de helft van de titels die passeren zijn klassiekers en stammen uit de tijd van
de leerkracht en zijn dus niet echt up-to-date. Op zeldzame momenten mag de
leerling zelf een boek kiezen en dit voorstellen aan de leraar. We horen dan
wel eens de bezorgdheid dat het gekozen boek te veel prentjes bevat.
We spreken
dan over jeugd graphic novels. Een graphic novel is een strip in boekvorm. Maar
wat is dan het verschil met een geïllustreerd boek? Eenvoudig, het aantal tekeningen
en de verhouding tot de tekst. De tekeningen horen bij de tekst, ze maken deel
uit van het verhaal. Het zijn niet enkel sporadische aanvullingen bij de tekst.
Het goed
begrijpen van deze combinatie van woord en beeld moet geoefend worden. Een
graphic novel kan evengoed gebruikt worden voor het aanleren van begrijpend
lezen. Het lezen van een graphic novel stimuleert de visuele ontwikkeling. Het gebruik
van beelden in schoolverband heeft een bijkomend nut: het leert de leerlingen
omgaan met beelden die alomtegenwoordig zijn. Het leert ons na te denken over wat
we nu eigenlijk te zien krijgen.
Het voordeel
van een strip tegenover een tekst is dat het moeilijkere onderwerpen bevattelijk
maakt. Het abstracte wordt visueel. Een graphic novel kan het vertrekpunt zijn
om maatschappelijke en historische onderwerpen te ontdekken. Een voorbeeld ter
illustratie:
Onlangs
verscheen bij Lannoo de graphic novel Ben
X. Het verhaal gaat over Ben, een autistische jongen, die onophoudelijk
gepest wordt op school en vlucht in een fantasiewereld.
Het verhaal
brengt de gevaren van pesten op school en de gevolgen ervan onder de aandacht.
Het laat jongeren kennis maken met autisme en met jongeren die anders zijn.
Ben X brengt
moeilijke onderwerpen onder de aandacht waar heel wat kinderen mee te maken
krijgen. Er over praten is niet altijd even gemakkelijk.
Deze graphic
novel spreekt op meerdere manieren aan. Het verhaal speelt zich deels af in de
wereld van een computerspel en het toont deze wereld visueel. De jongeren zijn
geprikkeld en het ijs is gebroken om het moeilijkere thema bespreekbaar te
maken.
Een graphic novel is niet gewoon een medium, maar een manier
van lezen. Een manier om verhalen te beleven en vertellen. Verhalen die helpen
bij het visueel maken van abstracte en moeilijkere onderwerpen. Een manier om
kinderen leesplezier bij te brengen. Het wordt eens tijd dat leerkrachten de
strip accepteren als volwaardige kunst en literatuur.
Artikel is in variant verschenen bij: http://www.boekenkrant.com/laat-ze-graphic-novels-lezen/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten