Wat begon als een experiment werd uiteindelijk een succesvolle webcomic en is nu een wondermooi boek. Welkom bij Nimona, de graphic novel van Noelle Stevenson die in 2015 werd geselecteerd voor de National Book Award en genomineerd werd voor een Eisner.
Door Elias Jonkers.
Het verhaal speelt zich af in een naamloos koninkrijk, met als hoofdrolspeelster Nimona, een jonge, impulsieve en energieke gedaanteverwisselaar. Zij biedt zich aan bij Heer Ballister Zwarthart als schildknaap. Maar wie is de meester en wie de leerling? Ondanks de snode plannen van superschurk Zwarthart om het Instituut voor Rechtshandhaving & Heldendom zwart te maken, heeft hij toch nog een eergevoel, en werkt hij volgens bepaalde regels. Regels voor schurken? Daar is Nimona het niet mee eens.
In de wereld van Nimona zitten een aantal tegenstellingen: aangezien Nimona een gedaanteverwisselaar is, zit de wereld vol magie. Toch kan je ook hoogtechnologische snufjes vinden. De wereld van Nimona is een mengeling van middeleeuwse en futuristische elementen. Deze tweeledigheid past ontzettend goed bij het geheel. De tegenstellingen tussen magie en wetenschap zijn een constante doorheen het boek:
In de wereld van Nimona zitten een aantal tegenstellingen: aangezien Nimona een gedaanteverwisselaar is, zit de wereld vol magie. Toch kan je ook hoogtechnologische snufjes vinden. De wereld van Nimona is een mengeling van middeleeuwse en futuristische elementen. Deze tweeledigheid past ontzettend goed bij het geheel. De tegenstellingen tussen magie en wetenschap zijn een constante doorheen het boek:
Zwarthart hangt nogal vast aan de wetenschap en wil graag dat alles een logische uitleg heeft. Dat heeft Nimona nu net niet; haar gave om eender welke vorm aan te nemen is een mysterie.
Maar wat nog verontrustender is, is de gave van Nimona om chaos te creëren en het feit dat ze er haar hand niet voor omdraait om mensen op te offeren. Want je kan geen omelet maken zonder eieren te breken, zeker?
Goed, onschuldige mensen in het wilde weg vermoorden is geen optie, maar mag Nimona dan op zijn minst aartsvijand Heer Ambrosius Goudzak vermoorden? Nee, ook al niet?
Nee, want die taak heeft Heer Zwarthart voor zichzelf gereserveerd: Heer Goudzak en Heer Zwarthart waren ooit vrienden, beiden helden in opleiding, totdat Goudzak Zwarthart verraadde.
Maar wil Zwarthart zijn aartsvijand wel echt vermoorden?
Hier zit een andere tweeledigheid in het verhaal: waren Goudzak en Zwarthart gewoon vrienden of was er meer tussen hen?
Ondanks de zwarte magie, evil science, moord en vernietiging is Nimona geen zwaar boek om te lezen. Want de humor is ook altijd aanwezig, vaak in de droge conversaties tussen de personages. Naast fantasy is het een verhaal over vriendschap, loyaliteit, omgaan met teleurstellingen, depressie en eenzaamheid.
Maar wat nog verontrustender is, is de gave van Nimona om chaos te creëren en het feit dat ze er haar hand niet voor omdraait om mensen op te offeren. Want je kan geen omelet maken zonder eieren te breken, zeker?
Goed, onschuldige mensen in het wilde weg vermoorden is geen optie, maar mag Nimona dan op zijn minst aartsvijand Heer Ambrosius Goudzak vermoorden? Nee, ook al niet?
Nee, want die taak heeft Heer Zwarthart voor zichzelf gereserveerd: Heer Goudzak en Heer Zwarthart waren ooit vrienden, beiden helden in opleiding, totdat Goudzak Zwarthart verraadde.
Maar wil Zwarthart zijn aartsvijand wel echt vermoorden?
Hier zit een andere tweeledigheid in het verhaal: waren Goudzak en Zwarthart gewoon vrienden of was er meer tussen hen?
Ondanks de zwarte magie, evil science, moord en vernietiging is Nimona geen zwaar boek om te lezen. Want de humor is ook altijd aanwezig, vaak in de droge conversaties tussen de personages. Naast fantasy is het een verhaal over vriendschap, loyaliteit, omgaan met teleurstellingen, depressie en eenzaamheid.
De stijl van Noelle Stevenson is speels, simplistisch en grafisch heel sterk. Stevenson weet gevoelens in een ogenschijnlijk eenvoudig beeld te vangen. De stijl van Stevenson doet denken aan die van Kate Leth (Adventure Time) en aan wat we de Nieuwe Franse Stijl (o.a. Joann Sfar, Christophe Blain) noemen. Maar we kunnen hier niet spreken van een Franse stijl. Dus laten we het gewoon de Nieuwe Stijl noemen: de tekeningen zijn schetsmatig met een zekere vrijheid en een losse en naïeve lijnvoering.
Het kleurgebruik in Nimona past bij de tweeledigheid van het verhaal: warme kleuren die het middeleeuwse karakter weergeven, gecombineerd met de meer koude futuristische kleuren, maken van Nimona een mooi geheel.
Noelle Stevenson bewijst dat ze haar vak goed beheerst. Zij stelt zich ook bloot aan haar fans door te schrijven over feminisme, politiek, creativiteit en persoonlijke onderwerpen.
Haar eerste graphic novel, Nimona, moet zeker niet onderdoen voor bv. Bone van Jeff Smith. Nimona verandert van een speels fantasy-verhaal naar een meer complexe vertelling.
Nimona is een mooi uitgegeven boek voor een divers publiek. Van young adult tot volwassenen: iedereen kan genieten van deze mooie graphic novel.
Nimona is een mooi uitgegeven boek voor een divers publiek. Van young adult tot volwassenen: iedereen kan genieten van deze mooie graphic novel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten