donderdag 2 februari 2017

Dystopische dierentuin

Antropomorfisme, het is al zo oud als de mensheid en ook wanneer de mens er niet meer is, zal het blijven bestaan. Want in die laatste periode speelt de bij Le Lombard verscheen reeks, Het Rijk, zich af. In deze post-apocalyptische reeks zijn de mensen verdwenen en hebben de dieren het overgenomen, of eerder hun geëvolueerde nazaten. Het Rijk is een actieserie met wondermooie tekeningen/schilderijen van Boiscommun en een ingenieus scenario van Runberg. 
Door Elias Jonkers. 

Het Rijk geeft ons een dystopische wereld waarin de mensen een mythisch status hebben verkregen: Demonen of goden? Wie zal het zeggen... 





Overstromingen, tornado's en andere natuurrampen wisselen elkaar af in een ontregelde natuur. Ziedaar de erfenis van de mensen! Het is in deze dystopische wereld dat drie huurlingen proberen te overleven. In het eerste deel van Het Rijk, Het seizoen der demonen, maken we kennis met Isaac, Octavia en Pantacrius. Een trio huurlingen bestaande uit respectievelijk een tijger, een luipaard en een bok. 
Zij bieden hun diensten aan aan een clan die op de vlucht is voor de rampen. De karavaan heeft offeranden mee om in de grote tempel te kunnen. 
Onderweg loopt niet alles zoals het zou moeten. In de stroom van vluchtelingen kan er veel gebeuren en dan zijn er ook nog eens de rovers die samen een heus leger hebben gevormd. Isaac en zijn gevolg zullen zich moeten bewijzen als betrouwbare en loyale huurlingen.


Het idee voor en verhaal rond dieren en menselijke demonen is van scenarist Sylvain Runberg (o.a. Warship Jolly Roger, De aantekeningen van Darwin, Motorcity...). Maar de inbreng van tekenaar Olivier Boiscommun is ook niet te onderschatten. Beide heren maakten van Het Rijk een gezamenlijk project. Boiscommun is bij ons in Vlaanderen niet echt bekend. In 2004-05 verscheen van hem bij Standaard Uitgeverij Het Boek van Jack. En dat is het. Jammer, want Boiscommun kan uitzonderlijk goed tekenen. En dat is nog zachtjes uitgedrukt. 
Boiscommun gebruikt het liefst aquareltechniek. Met aquarel kan je ver gaan qua contrast en het geeft een levendigheid aan het werk, meer nog dan andere verfsoorten. Dat ligt in de aard van het materiaal. Zeker voor landschappen is aquarel uiterst geschikt. Dat toont Boiscommun voortreffelijk in Het Rijk. Ook al zijn de landschappen vooral verwoeste steden, zoals een halve Eiffeltoren, heeft Boiscommun ze heel mooi weergegeven. Het talent van deze meester wordt prachtig getoond in deze video.
Op vlak van personages heeft Boiscommun zijn best gedaan de dieren karaktervol neer te zetten en expressief uit de hoek laten komen. Tevens zit Het seizoen der demonen vol mooie actiescènes: dier en natuur in actie, geweldig gewoon!  

Het eerste deel is vooral een kennismaking met de personages en het neerzetten van de setting. Er worden veel vragen opgeworpen. Zoals wat is er met de mens gebeurd? En wie of wat zijn die demonen waar de dieren het over hebben? Niet iedereen gelooft in de mens in de wereld het Het Rijk, zoals niet iedereen in de wereld van het nu gelooft in God. Zijn wij als een soort god geworden?
Dan toch niet echt goede goden, als we de aarde op zo'n vervallen manier hebben achtergelaten.
En wat zijn de intenties van de huurlingen en dan vooral Isaac? Hopelijk krijgen we op al onze vragen snel een antwoord en laat het tweede deel niet te lang op zich wachten! 
Omdat het stripjaar nog maar net is begonnen en we niet weten wat er ons nog allemaal te wachten staat, gaan we Het Rijk nog niet uitroepen tot hét hoogtepunt, maar we nemen deze alvast mee in de lijst van topstrips!

Beeld van Boiscommun

Boekgegevens:
Runberg & Boiscommun, Het Rijk 1: Het seizoen van de demonen, Le Lombard, ISBN 9789055819447 (€7,95)


















Afbeeldingen: © B oiscommun/ Runberg / Le Lombard Uitgaven (Dargaud Lombard nv) 2017. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten