19 oktober verscheen de nieuwe Asterix, het 37ste album in de reeks en het derde van Jean-Yves Ferri en Didier Conrad.
Jean-Yves Ferri aan de schrijftafel en Didier Conrad aan de tekentafel, onder het wakende oog van Albert Uderzo, samen met wijlen René Goscinny de geestelijke co-vader van Asterix en Obelix. De reeks is één van de meest populaire stripreeksen ooit.
De avonturen van Asterix verschenen voor het eerst in Pilote op 29 oktober 1959, wat wil zeggen dat we in 2019 de 60ste verjaardag vieren. We zouden nog met meer cijfers kunnen gooien, maar laten we gewoon verder gaan met het aankondigen van het nieuwe avontuur:
Ferri & Conrad: superteam.
Na drie albums hebben Jean-Yves Ferri en Didier Conrad elkaar gevonden: het moest een bestemming buiten Gallië worden en Ferri kwam op het idee om de helden het Apennijns Schiereiland te laten doorkruisen in etappes. De goedkeuring van Albert Uderzo, Anne Goscinny en Uitgeverij Albert René was binnen en zo kon Conrad beginnen met tekenen. De samenwerking tussen Ferri, Conrad en Uderzo verloopt trouwens heel harmonieus.
Het nieuwe album.
We bevinden ons op het Apennijns Schiereiland: een machtig decor van antieke gebouwen en Romeinse wegen. Alles draait in het nieuwe album om een wagenrace waaraan onze helden met groot enthousiasme zullen deelnemen!
Wat zal Obelix opgetogen zijn: zo veel Romeinen dat hij zal zien. Maar dat zal lelijk tegenslaan, want Italiërs zijn geen Romeinen. Het Apennijns Schiereiland was bevolkt door de Italiërs, een verzamelnaam voor verschillende Indo-Europese volken die zich op het schiereiland vestigden. Asterix geeft ons meer uitleg:
De Romeinen behoorden oorspronkelijk tot de Latijnen en begonnen vanuit Rome de rest van de Italiërs te onderwerpen, en nadien de rest van Europa.
Waarom speelt het avontuur zich in de Laars van Europa af? Dat kan alleen Jean-Yves Ferri beantwoorden:
“Italië is veel meer dan Caesar, Rome en zijn Colosseum! We beseften dat het hoog tijd werd voor Asterix en Obelix om zich een beeld te vormen van wat Italië werkelijk is!”
Eén van de 'wetten' van de reeks is dat Asterix en Obelix weer op reis moesten nadat het vorige album (De Papyrus van Caesar) zich grotendeels in het dorp afspeelde. Een ander element van de reeks zijn de nevenpersonages, karikaturen van hedendaagse personen. Al zijn het er in dit album wel behoorlijk veel, wat maakt dat het verhaal niet echt vooruitgaat.
De knipogen naar Italiaanse gerechten en kunst zijn vermakelijk. Zo maken onze helden kennis met pizza, parmaham, chianti en ook zien we een voorvader van da Vinci en een voorouder van Mona Lisa. Het album doet nogal denken aan De Ronde van Gallië, waarin onze helden een race doorheen 'Frankrijk' houden en uit elke streek een typisch gerecht moeten meepakken. Een race en een culinaire geschiedenis... exact de ingrediënten van De Race door de Laars.
Hoewel Uderzo nog altijd meekijkt, weet Ferri er toch zijn eigen stem in te leggen. En we hebben goed gelachen met het verhaal. Tekenaar Conrad heeft een mooie weg gevonden tussen de erfenis van Uderzo en zijn eigen stijl. Asterix en Obelix zijn min of meer goed overgenomen. Vooral aan Caesar valt het op dat er andere tekenaar aan de reeks werkt.
Geven we nog even een korte inhoud mee:
Caesar staat een wedren toe waar alle volkeren van de bekende wereld aan mogen meedoen. Er is toch geen betere manier om het prestige van Rome te tonen aan de wereld? En zo kan Caesar ineens de eenheid van de volkeren kracht bijzetten en tegelijkertijd de kwaliteit van de Romeinse wegen onder de aandacht te brengen.
Er is wel één voorwaarde die Caesar stelt: een Romeinse wagen moet winnen. Jammer genoeg voor Caesar is dit buiten de inschrijving gerekend van onze Gallische kampioenen, die zijn dromen van grandeur dreigen te verstoren…
Het is Obelix die een centrale rol zal gaan spelen in deze race. En welke andere teams zullen allemaal meedoen aan de race? En wie is de mysterieuze gemaskerde racer? Coronavirus heet hij, maar wat is zijn ware identiteit? Dat moet u zelf maar lezen in het album.
“Ik wilde een opschepper, dat is zeker! Maar ik wilde bovenal ironie. Want dit masker moest voor mij vooral een gevoel van superioriteit ten opzichte van de andere deelnemers uitdrukken. Het masker
maakt ook het spel met de geheimzinnige identiteit mogelijk, net als bepaalde beroemde booswichten uit de stripgeschiedenis.” - Jean-Yves Ferri.
Ferri en Conrad blijken de perfecte keuze te zijn voor de vederzetting van de reeks. Ferri mag dan misschien geen Goscinny zijn, maar de grote verhalenverteller had zelf soms ook moeite met de reeks. In dit album heeft Ferri zich wat laten gaan. Zijn vorige albums waren iets beter.
Dat gezegd zijnde, zijn we, als Asterix-fan, heel blij dat de reeks een nieuw team heeft gekregen, want de verhalen die Uderzo de laatste jaren alleen maakte, waren een heel stuk minder sterk.
Boekgegevens:
Softcover uitgave: 9782864973300 (6,95 €)
Luxe-uitgave: 49,00 €, 128 pagina’s. Rechte linnen rug, ingenaaid.
Voor de afbeeldingen: © Jean-Yves Ferri & Didier Conrad, Les Editions Albert René/ Hachette Livre, 2017. www.asterix.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten