Begin februari verscheen De Rode Ridder #257: De onmogelijke opdracht, en met dit album komt er een einde aan de eerste cyclus die de vernieuwde Rode Ridder introduceerde. Deze cyclus telt acht delen. Bij deze een overzicht van het verhaal.
Door Elias Jonkers.
Met het nieuwe album, 257: De onmogelijke opdracht, komt er een einde aan de eerste cyclus, die de nieuwe Rode Ridder introduceerde.
In de lijn van vernieuwing bij Standaard Uitgeverij heeft ook De Rode Ridder een make-over gekregen. De Rode Ridder is de tweede langlopende reeks uit de stal van Willy Vandersteen, na Suske en Wiske. De ingrediënten van De Rode Ridder zijn eenvoudig: macht, geweld, liefde en ridderlijkheid.
De update komt alvast op tijd voor Johan, de Rode Ridder, die zijn serie langzaam zag doven na schoonheidsfoutjes in de continuïteit. Een ander probleem is dat er de afgelopen nummers drie scenaristen aan De Rode Ridder schreven: Marc Legendre, Claus Scholz en Peter van Gucht.
Het was hoog tijd om orde op zaken te stellen! En dat heeft Standaard Uitgeverij ook gedaan. Voor deze eerste cyclus van de vernieuwde Rode Ridder is alleen Marc Legendre nog scenarist en verzorgt de Italiaan Fabio Bono het tekenwerk.
En tekenen kan deze kunstenaar zeker wel en de Middeleeuwen zijn hem ook niet vreemd. Eerder werkte Fabio Bono al aan reeksen als De tempelier en Katharen.
Na album 257 zullen de avonturen van Johan, de Rode Ridder, losstaande albums zijn. De Hellehond (#258) zal het eerste verhaal op deze manier zijn en verschijnt op 13 juni 2018.
In de vernieuwde cyclus keert Johan gebroken en getekend terug van de kruistochten. In dienst als tempelier heeft Johan wreedheden gezien en gepleegd in naam van God. Maar bij zijn terugkomst twijfelt Johan aan het ridderschap. Hij besluit door het land te trekken, zoals hij vroeger ook al deed. Maar rust zal de ridder niet vinden, want Merlijn geeft hem een opdracht mee.
Maar het begon allemaal met #250: De uitverkorene.
Allis krijgt een visioen van de Rode Ridder, en later staat hij ook in het echt voor haar deur. Al snel blijkt dat hun ontmoeting niet toevallig was.
In dit eerste deel ontmoeten we de nieuwe personages en leren we wat meer over het verleden van Johan. We weten nog niet hoe het precies allemaal gaat aflopen en wat de rol is van Allis: Wat is haar verband met de Rode Ridder? En wat wil de tovenaar van Malfrat met Allis? Er is iets met dat meisje en dat moeten we nog ontdekken. Een sterk begin dus!
#251: De gevangene.
Johan kreeg de opdracht om de uitverkorene naar Camelot te brengen en dus gaat hij met Allis op pad. Alleen zit Malfrat ook achter Allis aan. Nadat Malfrat Allis weet te ontvoeren, gebruikt hij haar als middel om Johan onder de duim te houden: een ridder van de Ronde Tafel is het perfecte symbool om zijn recht op het leen te doen gelden.
Johan moet de bende rovers vergezellen terwijl ze de dorpen plunderen. En Allis zit opgesloten in de toren van Malfrat. Heeft Johan gefaald? En hoe lang kan hij toezien op dit onrecht?
Johan kan beter de leuze Non dormit qui custodit (Wie waakt, slaapt niet) goed in zijn achterhoofd houden.
#252: De Hellemond & #253: Het Eindeloze Eiland.
Johan en Allis komen bij de kust aan en daar vinden ze een visser die bereid is hen naar Zilverbergen te varen, al is dat toch niet zonder gevaren, want de kortste weg is via de Hellemond. In de Hellemond vinden ze een paradijselijk eiland, maar dit eiland is niet zo onschuldig als het eruit ziet. En dan heeft Malfrat het spoor van Johan en Allis terug gevonden.
Wat op een eerste zicht een verbogen paradijs bleek, is in werkelijkheid een dorre plek vol gevaren. Samen met album 252 is dit een kleine minireeks in de cyclus. Na het lezen van deze twee albums lijkt het avontuur op het eiland niet echt van belang voor het hele verhaal, maar dat is omdat we tot nu toe niet zeker weten wie die Allis nu eigenlijk is: waarom wil Merlijn haar in Camelot?
In Camelot laat Merlijn een sterk staaltje toverkunst zien aan Mordred en Lancelot. Niet echt van belang, maar het geeft toch een grafisch sterke pagina.
Een bekende strijd komt in het begin van album 253 terug: Merlijn moet de duistere krachten van Bahaal zien te bedwingen.
#254: De vuurproef.
Dit is een overgangsalbum. Johan en Allis komen aan in een havenstadje, in dit stadje beleeft een duo weer een ander avontuur. Ondertussen leren we wat meer over de kruisvaartperiode van Johan, en beantwoordt Merlijn toch al één vraag: Allis is in ieder geval geen koningin, maar toch net zo belangrijk. We weten dus nog altijd niet wat haar rol dan wel is. Ook de taferelen in Camelot dienen als puzzelstukjes om uiteindelijk het hele verhaal te zien.
#255: De heks en Merlijn.
Het avontuur in het stadje dient al overgang van de zee naar de sneeuw. In dit album leren we dan weer wat meer over Merlijn en zijn relatie met Allis, of eerder met Aibell, de oma van Allis. Johan en Allis trekken de bergen in, zo hopen ze Malfrat voor te blijven. Merlijn wordt keer op keer geplaagd door spoken uit het verleden en Bahaal ligt op de loer.
#256: Het offer.
Deel 2 van het sneeuwverhaal. Johan en Allis zitten nog altijd in bergen en denken gered te zijn wanneer ze een kasteel ontdekken. Maar dit kasteel biedt hen alles behalve veiligheid. Ondertussen zijn Mordred en Lancelot uitgereden op Johan te helpen bij zijn queeste.
Waarom wordt Merlijn toch zo geplaagd door het verleden en wat is hij van plan met Allis? We zullen het snel weten...
#257: De onmogelijke opdracht.
Johan nadert Camelot, waar hij Allis, de Uitverkorene, aan Merlijn zal overdragen. De weg is wederom niet zonder gevaren, al hebben ze deze keer niet echt veel meer te vrezen van Malfrat. De ontknoping nadert, maar zoals we uit het coverbeeld kunnen leren, raakt Allis gewond... Wat nu? Hoe zal Merlijn reageren?
Blijkbaar heel rustig. Wanneer Johan, Lancelot en Mordred - die een eigen agenda heeft - in Camelot aankomen, legt Merlijn het doel van de queeste uit en wat het nut van Allis was.
Johan was niet meer de perfecte ridder: hij twijfelt aan zichzelf, heeft nachtmerries. Hij is gebroken en zijn avontuur met Allis moet hem helen. Dat is het doel van de hele queeste. Allis moest Johan weer op het pad van het ridderschap trekken.
Was dat het? En heeft Merlijn zijn eigen kleindochter willen opofferen? Is Allis wel zijn kleindochter? Duidelijkheid hebben we allerminst. Wel weten we dat Johan weer zijn oude zelve is: een ridder belust op avontuur. En Allis? Die leeft nog wel. Is Johan onderweg toch verliefd geworden op Allis? Zijn reactie op het nieuws dat ze nog leeft, onthult toch enigszins van wel... Zien we Allis nog terug?
Dat zal de tijd moeten uitmaken...
Vernieuwing.
Het scenario is in se niet zo heel anders: Johan komt in een stuk land waar kwaad regeert en kan dit niet aanzien. Hij krijgt op magische wijze een bondgenoot, maar de kwade krachten komen achter hen aan. Dat is het verhaal in een notendop, en ook de structuur van vele verhalen van De Rode Ridder.
Wat wel vernieuwend is, is de stijl. Er zit zeer expliciet geweld en bloot in. De pagina-opbouw is actiever en Johan ziet er deze keer ook echt uit als een dolende ridder. Het tekenwerk van Bono is gedegen en realistisch en oogt fris en krachtig.
Tekenaar Fabio Bono wordt met elk album steeds beter en beter. Zijn tekenwerk is modern en flitsend en vanaf het eerste album van zijn hand zette hij de toon: de sfeer is grimmiger: afgehakte ledematen, blote borsten... Het kan en mag allemaal! Dat Bono ervaring heeft met de middeleeuwen is een pluspunt. Ook in zijn vorig werk zette Bono een sterk staaltje tekenwerk neer en voor De Rode Ridder doet hij niets minder.
Als Italiaan was het voor Bono moeilijk om de juiste sfeer te vatten, maar hij bleef proberen en evolueren. Uiteindelijk heeft Bono de juiste stijl te pakken, maar blijft hij ook bij zijn bekende stijl: grote en indrukwekkende prenten en taferelen. Dat zou niet passen in klassieke hokjes.
Allis is een boeiend personage: de uitverkorene die op het eerste gezicht een gewone 'domme' boerentrien is. Toch heeft zij meer in haar mars. Maar uitverkoren voor wat? Om Johan te helpen? Waarom wil Merlijn haar niet te dicht bij hem? Wat zij nu precies in haar mars heeft, is nog altijd niet duidelijk, ook na de ontknoping niet. Misschien is zij wel machtiger dan Merlijn?
Tijdens het lezen leek het wel dat niet elk album even noodzakelijk is voor het verhaal. Niet alle albums zijn even goed. De reeks, in zijn geheel, is wel verbeterd. De albums zien er moderner uit, het stof is er vanaf geblazen en de reeks is de 21ste eeuw ingetrokken, waar het hopelijk ook een nieuw publiek weet aan te trekken.
Boekgegevens:
Marc Legendre & Fabio Bono, De Rode Ridder, Standaard Uitgeverij, (€5,99 per deel).
250: De uitverkorene, ISBN 9789002257537
251: De gevangene, ISBN 9789002257544 (cover)
252: De Hellemond, ISBN 9789002257551
253: Het Eindeloze Eiland, ISBN 9789002258572
254: De vuurproef, ISBN 9789002258589
255: De heks en Merlijn, ISBN 9789002258596
256: Het offer, ISBN 9789002263200
257: De onmogelijke opdracht, ISBN 9789002265440
Marc Legendre & Fabio Bono, De Rode Ridder, Standaard Uitgeverij, (€5,99 per deel).
250: De uitverkorene, ISBN 9789002257537
251: De gevangene, ISBN 9789002257544 (cover)
252: De Hellemond, ISBN 9789002257551
253: Het Eindeloze Eiland, ISBN 9789002258572
254: De vuurproef, ISBN 9789002258589
255: De heks en Merlijn, ISBN 9789002258596
256: Het offer, ISBN 9789002263200
257: De onmogelijke opdracht, ISBN 9789002265440
Voor de afbeeldingen: © Standaard Uitgeverij, Fabio Bono, 2018.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten