Als fan van sciencefiction (SF) kennen we het boek Downward to the Earth van Robert Silverberg, geëerd als Grand Master of SF. Het werk van Silverberg is al meer gebruikt ter inspiratie in strips. Terug naar Belzagor is een fantastisch verhaal over de zoektocht naar transcendentie, een thema dat vaak voorkomt in het oeuvre van Silverberg.
Een razend interessant tweeluik over de zoektocht van de mens naar onsterfelijkheid in de sterren. Gebaseerd op het SF-meesterwerk van Robert Silverberg!
De volledige achtergrond van Downward to the Earth is dat het refereert naar Heart of Darkness (roman van Joseph Conrad, 1899) en de Bijbel. Waar de titel van komt. Zoek dit maar eens op in Prediker 3:21.
Het resultaat is geen SF boordevol actie, maar één met thema's als drugs, kolonisatie en de daarbij horende behandeling van de bewoners.
Een interessant thema aan het verhaal is de transformatie van Edmund Gunderson, een ex-militair. De bewoners van Belzagor, de Nildoror en Sulidor, produceren geen kunst, bouwen geen steden of voeren landbouw uit. Als gevolg hiervan was de mens geneigd om ze als weinig meer dan dieren te behandelen. Edmund Gunderson keert na 18 jaar terug naar de Belzagor, ondertussen gedekoloniseerd, als gids bij een wetenschappelijke expeditie. In het begin blijft hij sterk vasthouden aan oude gewoontes. Gaandeweg leert Gunderson deze inheemse bewoners te respecteren en zijn verleden te aanvaarden. Alleen zo kan hij achter het geheim van de planeet en zijn bewoners komen.
Belzagor is een mooie en gevaarlijke planeet vol vreemde en interessante vegetatie, bewoners en gesteente. De Italiaanse kunstenaar Laura Zuccheri (De Glazen Degens) weet deze boeiende planeet zeer goed neer te zetten. Knap werk!
Het tweeluik Terug naar Belzagor is verschenen bij Daedalus en is zeker de moeite om te lezen. De mooie uitgaves mogen trouwens niet ontbreken in uw boekenkast.
Boekgegevens:
Silverberg, Thirault & Zuccheri, Terug naar Belzagor, Daedals.
Episode 1, ISBN 9789088108518
Episode 2, ISBN 9789463940061
Afbeeldingen: ©️ Daedalus, 2019.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten