Vanaf nu gaan we op Gestript elke week een aflevering publiceren van Het Stripboek: De grondbeginselen van de comicologie. Mijn studie over stript, dat begon in 2013 en eigenlijk nog altijd loopt, al is het grootste deel neergeschreven in 2017. Nu deel ik dit (eindelijk) met de buitenwereld. Dit weekend krijgt u twee afleveringen.
Eerste aflevering: Inleiding.
Dit is geen stripverhaal, maar
een boek over strips. Dit boek kent een lange ontstaansgeschiedenis: het begon
als een studie toen ik nog aan de bibliotheekschool in Gent studeerde. Tijdens
mijn laatste stage stond ik in de Stedelijke Openbare Bibliotheek van Turnhout,
toen nog dé verzamel en centrum bibliotheek voor het stripverhaal. Want
Turnhout was toch dé stripstad! Ja, toen nog wel.
In ieder geval begon ik de
stripcollectie een beetje op te kuisen. Tussen de rekken en bakken ontdekte ik
een label met ‘Diversen’. Een label waar mijn tenen van gaan krullen. Wat is
dat diversen? Hoe moet de lezer zijn boek terug vinden als het bij diversen
staat? Want alles met dit label werd gewoon in de bakken gestopt. Ja, gestopt,
want in welke bak deed er niet toe: het zat op zijn plaats. Hoeveel bakken er
zo waren, weet ik nu niet meer precies, maar het was een genoeg werk voor een
paar maanden. Volgende criteria werd gehanteerd voor het label ‘Diversen’:
alles dat (nog) geen reeks is (vanaf 3 albums), one-shots en gewoon albums die
niet te definiëren waren aan andere criteria (genre, auteur, andere taal). Er
waren dus albums die nooit uit de ‘Diversen’ kwamen, want een one-shot is per
definitie een album waar er nooit van zijn leven drie van zullen verschijnen.
Het leek mij een goed idee om een nieuw label te creëren: ‘Graphic
novels’. Trouwens, ik haalde er albums uit waar in tussen een derde van was verschenen
of in de loop van de komende maanden ging verschijnen. Dat bespaarde later al
extra werk. Goed, terug naar de graphic novels. Het idee werd goedgekeurd.
Maar dan kwam de vraag: wat is nu juist een graphic novel? Hoe gaan we
een graphic novel onderscheiden van ‘gewone strips’?
Ik begon te lezen, ontleende studies om thuis verder te lezen en
overliep alle titels in de Diversen-bakken. Karren passeerden mijn kantoortje,
notitiebladen schreef ik vol. Het wegwerken van deze notities is tot op heden
nog altijd niet volledig gelukt. Op het einde van de rit had ik een lijst met
criteria. Die lijst moet ergens op het wereldwijde web rondslingeren. Ik meen
mij te herinneren op Kenniskantoor, een platvorm voor bibliotheekpersoneel.
Strips waren al langer mijn interesse, maar
vanaf toen werden ze ook mijn passie en later mijn werk. Nog altijd op school in
Gent besloot ik de resterende vakken ook richting strips te duwen. Met als
resultaat dat ik met grote onderscheiding die resterende vakken had afgewerkt.
Maar daar liet ik het niet bij: de scripties die ik voor school had geschreven
waren vooral bibliotheekgericht. Ik wou verder en bleef schrijven en de
notitiebladen wegwerken.
Ondertussen werkte ik bij de
Standaard Boekhandel in Turnhout en de stripafdeling werd aan mij overgelaten.
Nu zou mijn leesstapel nooit meer kleiner worden. Elke dag las ik een strip en
tegen het einde van de week, had ik alle nieuwe uitgaven gelezen. Toen begon ik
ook te schrijven voor de Boekenkrant en BKStrips. Ik moest mijn kennis toch
ergens kwijt. Niet veel later kwam daar mijn eigen website bij: Gestript!.
Ondertussen bleven er ook boeken verschijnen over strips en bleef ik lezen en
notities maken. Gek genoeg zijn alle bevindingen hetzelfde en behandelde geen
enkel boek dat waar ik naar op zoek was:
Waarom bestaan er boeken die wel
literatuur en jeugdboeken behandelen maar geen strips. De boeken die er bestaan
over strips blijven eigenlijk in de niche zitten. En daar moet verandering in
komen.
Daarom besloot ik mijn
(persoonlijke) studie naar en over strips in een andere vorm te gieten. En die
vorm is wat u nu in handen (of op uw scherm) heeft: Het Stripboek!
Ik hoop dat u net zo veel plezier
beleeft aan het lezen als ik aan het maken had. Ik wens u niet de frustraties
die ik er bij had. Alleen plezier, want op die manier kunnen we de strip naar
een hoger niveau tillen, weg uit de niche een recht in het hart van iedereen.
Want daar horen strips thuis!
Veel leesgenot,
Elias Jonkers.
Deze tekst is de inleiding zoals ik die in 2017 heb geschreven. In de periode tussen mijn werk bij Standaard Boekhandel heb ik nog voor stripuitgever Dark Dragon Books gewerkt die toen als Darsil Media samen met Silvester strips verdeelde. En ondertussen werk ik terug in de Bibliotheek van Turnhout.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten